Аналіз науково-методичної літератури показав, що авторами недостатньо уваги приділяється вивченню
техніки плавання способом батерфляй (дельфін). Вкрай недостатньо був представлений цей спосіб плавання
також і у типових шкільних комплексних програмах (1987, 1992, 1993), а також в інших сучасних державних
стандартних вимогах (1996) для забезпечення фізичного виховання дітей, підлітків і дорослих.
Наголошувалося раніше, що хвилеподібні рухи ніг компенсаторно використовують для урівноваження і
коливання плечового поясу. Вони були прийняті багатьма фахівцями за початок хвилі в тілі плавця і свго часу (50 -60-е рр.) призвели
до помилки в методиці навчання плаванню батерфляєм (дельфіном). Дещо пізніше виявлено, що хвилеподібні
рухи тулуба і ніг вгору і вниз створюють майже рівноцінне просування. Проте в підручниках часто зустрічаються рекомендації по одночасному виконанню удару ногами з
гребком руками, що не зовсім доцільно.
В розвитку техніки плавання способом батерфляй (дельфін) О.І.. Логуновою були виявлені її
характерні сучасні риси: хвилєподібний рух тулуба, плечі майже не занурюються при їх подальшому плавному
русі, руки вкладаються на ширині плечей, гребок виконується єдиним рухом рук. Наголошується невелике
прогинання в поясниці, вдих здійснюється в кінці гребка руками, а видих - вся решта часу. Спостерігається
згинання ніг в колінах, провідне значення було відведено гребку руками, а початок гребка співпадає з рухом ніг
вгору. При плаванні в швидкому темпі відсутній наплив, виконання одного удару ногами відбувається при
опускані рук, а іншого - з гребком руками. Експериментальним шляхом Р.Б. Хальяндом і ін. була
обгрунтована структура рухів в плаванні способом батерфляй (дельфін), що складається з фаз: підтягання,
відштовхування з ударом, що характеризує 1-й період гребка з виходом. Наступні фази - політ з зануренням,
удар із зануренням - 2-й період, їх чергування в оптимальному темпі 52— 60 циклів в хвилину і тимчасовому
ритмі 1:2: 1,5: 2 з кроком 1,7—2,1 м створює можливості для досягнення максимальної швидкості. Була
визначена раціональність середнього варіанту вкладsвания рук у воду; відстань між кистями рук у момент їх
найбільшого сближення не повинне перевищувати половину плечей плавця; велика амплітуда ніг, не
збільшуючи підйомну силу, призводить до зростання опору, знижує темп плавання. Дослідженнями І.П.
Блохіна та ін. виявлено, що із збільшенням швидкості плавання батерфляєм (дельфіном) відбувається
збільшення максимальних і мінімальних значень внутрішньоциклової швидкості, при цьому більш помітно
зростає мінімальна швидкість і відповідно зменшується амплітуда її коливань. При порівнянні двох типів
гребків руками в батерфляї (дельфіні) траєкторія руху кисті в одному, що нагадує замочну щілину, і другому -
при перехресній роботі рук по діагональних траєкторіях — виявлено, що перехресний гребок більш ефективний
в досягненні середньої швидкості плавання до 181,1 см/сек, ніж звичайний тільки 175,4 см/сек. Була показана
можливість управління технічною майстерністю юних плавців за допомогою використання тренажерних
пристроїв на основі примусового обмеження рухів, що моделюють кінематику гребка руками, що ефективно в
11—14-річному віці для подовження кроку, швидкості та амплітуди гребка. А.Р.Воронцов приділяє певну
увагу розробці модельних характеристик плавців-дельфіністів, варіативності техніки плавання залежно від
індивідуальних особливостей статури, підбору спеціальних фізичних вправ на суші та у воді. Н.Ж. Булгаковою
та ін детально були розроблені педагогічні моделі техніки плавання батерфляєм (дельфіном), дотримання
якої в учбово-тренувальному процесі забезпечує якнайкращий результат: оптимальний темп — 50— 60 циклів в
хвилину, довжина кроку — 1,75—2,0 м для жінок і 2,0—2,2 м для чоловіків.
Комментариев нет:
Отправить комментарий